söndag 7 oktober 2012

Höst hos mig

Fröinsamlandet går väl sådär. Allt regnande har gjort många fröställningar till kletigt mos!  Fukt och relativ värme har fått vallmokapslarna att sprängas av groddar och likaså en del ärtväxter gror i spruckna baljor! Helt klart är att jag inte kommer att få ihop 25 sorter till STAs lista, men är inte ledsen för det.

vallmo med groende frön!

hela pumpaskörden......
En glad överrasakning när jag röjde undan all pumpablast till komposten! Har ju bara sett blommor som regnat sönder och små knortar!

Rundeln är tom, men den gula krassen blommar för fullt och aroniahäcken rodnar!
Härligaste Rudbeckiorna!




Rundeln är tömd på dahlior, fastän det inte varit frost än och en del knoppar rök på köpet (gjorde bara lite ont! Några blommor fick flyta i vattenbaljan..).Nogsamt uppmärkta  fick alla knölar plats i två brödbackar. 
Noterar att några enkelblommande mörkröda med gul mitt klarat sig bäst. Flera andra hann inte blomma, men knölarna har vuxit på bra! När jag grävde hördes ett  vemodigt fågelläte och när jag såg upp flög tranor i streck söderut...Vemodigt..

Det ser tomt ut, men i jorden förbereder sig lökväxterna inför nästa vår! Vilken fantastisk trädgårdsommar det kommer att bli!! Längtar redan.....



Min favoritsten i höstskrud, ett jättekast vid sidan av Alingsåsvägen i höjd med Hestra.
Hoppas det blir fler fina soliga dagar med högt i tak.......
Det gamla körsbärsträdet fällde löven för längesedan, för att visa vildvinet?


Föll för frestelsen att köpa hem några tulpanlökar. Vis av erfarenheten ( de ruttnar/ Bambi gottar sig) tänkte jag prova att plantera dem i krukor i växthuset!


Höstanemon


Har vita (sådda i vår) riddarsporrar i knopp!Alltid hittar man något oväntat när man tar en runda i trädgården!



Trollebo. Förresten, går troll i ide?? Och hur förhåller sig troll till tomtar och vise versa?
Inga direkt avancerade funderingar, men avkopplande när man går och "skrotar".

1 kommentar:

  1. Härliga bilder! Visst är det lite sorgligt med hösten, men om den inte kom skulle man nog jobba ihjäl sig. Eller så skulle man äntligen bli klar innan det blev vår igen...
    Sköt om dig!
    Ester

    SvaraRadera