lördag 8 maj 2010

Gödning

Har funderat på det här med gödning. Föredrar ju ko på påse, eftersom det är mest lätt tillgängligt i affären. Sedan har en någon förståsigpåare sagt att Chrysan är bäst för allt. Då undrar jag varför då då? Sammansättningen är ju en sak, förhållandet mellan N-P-K.Men vad består Chrysan av egentligen? På Weibulls hemsida kan man läsa att det är urinbaserat,men inte vad som faktiskt finns i mer. Varudeklarationen lämnar alltså en del övrigt att önska. På förpackningen kan man i den danska texten läsa att där ingår "förädlade animalierester" och får ej enligt danska jordbruksverket spridas på grödor och vildängar. Då blir man ju nyfiken! Är det benmjöl då eller? Något bindemedel för urinen måste ju finnas. När jag frågade en plantskoleanställd menade hon att Chrysan var hönsgödsel, fast låter ju tjusigare.... Har någon vetskap och vänligheten att upplysa mig?

1 kommentar:

  1. Hej! Tror att Chrysan innehåller en del konstgödning också, men att den ekologiska varianten är helt "naturlig". Jag gillar vanlig stallgödsel, även om den är lite meckig att få hem. Det är billigt och ger en bra jordstruktur. Näringen kommer på köpet - i alla fall på lång sikt. Jag tror ärligt talat inte att det spelar så stor roll vilken påse man väljer. Växterna tar upp det de behöver och lämnar resten, så länge man inte överdoserar för mycket.
    Se'n mår förstås miljön bättre av att det inte flyter iväg för mycket oanvänd näring till havet.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera