onsdag 18 augusti 2010

Sensommarmelankoli

Konstaterar att jag inte är opåverkbar av vad jag ser och läser om i trädgårdsväg. Summerar mina egna trender för i år: Bäst är nog hammocken!(Kanske det mest otrendiga i sammanhanget och ett ålderstecken?)
Prydnadsgräs är en ny förtjusning. Likaså irisar.
Upptäckt Hemerocallis mångfald! Hade sedan tidigare bara den gula mycket tidigblommandec Hem. Dumortierii. Nu blir det fler och senareblommande!! Liljorna har överraskat i och med att det varit ovanligt få liljebaggar i år. Annars är det mest de vanliga perennerna som jag ”samlar” på.
Är sedan tidigare svag för vita blommor, men även allt färgglatt, vilket jag försöker hålla isär någorlunda...


Armeringsnätsspaljén med Klematis

Sommarens bästa var nog hammocken!Störtmysigt!


Armeringsnätspaljén första året efter plantering.


Vurmen för gräs håller i sig.Härligt!


Skördetider! mums!


Näpet nickande...


Överblommat


Pärlhirsen är jag glad åt, liksom pampasgräset, även om det är litet ännu(egensådd), tillsammans med Zebragräs och Miskantus något....


Tänkte mig att Safirsalvia skulle bli fint med rosa pelargoner i zinkbaljan, men det visade sig att salvian inte var ljusblå utan minst lika klarblå som blåsalvian, fast snyggt ändå!


En annan zinkbalja med slumpvis "överblivna" plantor.


Solhattar och brudslöja

En underbart doftande lilja som överraskade mig.

Liljorna i sällskap

Gräshoppan på en Hemerocallis hos Karin SKARA.


Kul bord ! Galtholmens butik och galleri

I växthuset mognar tomaterna men blasten är svårt angripen av gråmögel och snart är det "räddas vad som räddas kan!"som gäller. Dhaliorna har å andra sidan börjat blomstra i all sin färgprakt och kan fortsätta så ett tag till tycker jag!
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar