fredag 1 oktober 2010

TvivelaktigaTrädgårdbesökare

Ovälkomna besök
1. Av spillningshögarna, strategiskt placerade runtom i trädgården,att döma, har Älgen gjort en inventeringsrunda, men inte funnit så mycket matnyttigt.Kanske rekognoserade älgen inför vintern? Vänligt av den att "gödsla" gräsmattan!
2.Det här berget är frostvänligt också. har fått skrapa bilrutan flera gånger redan i september. Ofrånkomligt hösttecken.

Pompomdahlia efter första frostnatten.

Efter andra frostnatten i rak följd såg dahliorna ut som trasor och så vissna som jag känner mig,då jag drabbats av en höstförkylning som tog ner mig väldigt effektivt.Alltså, orkade jag inte täcka med fiberduk. Sedan ska de ju ändå upp nu snart så det var väl dags. Frosten nådde betydligt högre än marknivån för även isbegoniorna i balkonglådorna på verandan ser ganska molokna ut.Kommer ihåg tiden före fiberdukarna, när jag sprang ut på kvällen med diverse lakan och örngott! På morgonen hann man ju inte täcka av för det var bråttom till jobbet och hela härligheten såg väldigt malplacerad ut när man kom hem en solig eftermiddag....


Frostnupen Rosenflockel


Illustration: Robert Nyberg (Transportarbetaren 2010)


Gissningsleken förra inlägget: Frtillaria pallidiflora, Blek klocklilja.

Tänka sig här på frostberget fick jag smaka en halv handfull mogna björnbär! Vilken lycka! Den införskaffades på impuls för priset var "oemotståndligt fördelaktigt" och då var det ju bara att chansa.....

Nu längtar jag efter paket!Posten ska komma med efterlängtade försändelser med "godsaker". Inget är som väntans tider.Det blir en lugn helg, har en förkylning att genomlida,men vänta bara, nästa vecka, då!...
Ha det!

2 kommentarer:

  1. Här nere i Småland har vi faktiskt klarat oss från frost (jag vet inte var du bor). Det är tråkigt när det kommer in djur i trädgården och äter upp en massa växter.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Det var snabbat Anne-Lie! Snart blir det innepyssel för hela slanten!

    SvaraRadera