torsdag 9 juni 2011

En bukett. Vilken lyx att kunna gå ut och plocka ohämmat, vilket man ju kan göra ute i naturen såhär års också. Men "Naturen" är lite långt borta till vardags när tidsschemat är pressat.

Gladde mig så åt rosenknoppen på busken som överlevt vintern. Skulle ta bort lite ogräs bakom och då, snuddar jag knoppen som går av! Ve och fasa! Klantig man är ibland...

Häromdagen började jag tvivla på mina förståndsgåvor: Plötsligt hade jag beställt 500 blomsterlökar( mest narcisser)! Är jag galen? Varning för Lökgrossisten.....

Varför blommar inte mina irisar?? Varken germanica eller sibirica visar någonsomhelst tillstymmelse till stängel och knoppbildning, bara blast.
De är planterade grunt, i full sol och väldränerat. Bor i zon 4-5.
Inte heller vallmon, som jag decimerade något i höstas för de började bli väl vidlyftigt utbredda, vill visa sig.
Båda dessa blommar i området, men inte hos mig, snyft!

Gammal pimpinellbuske.

En skuggrabatt med många gröna nyanser och bladformer har tagit sig bra!

Härlig plocksallat och lök i pallkragen! På andra sidan växer rucolan som är god på frukostmackan!
Röda trädgårdslupiner. De blir rödare och rödare med tiden!

En oenotståndlig växt som jag sprang på häromdagen! Succulent "Albuca Spiralis" Frizzle Sizzle.


En limefärgad ros! Är det något fel eller ska den vara sådan? Ett fynd för 25 spänn!

Kaprifolen blommar och doftar ljuvligt!

Snart är det sommarlov och semester! Mer trädgårdstid! kanske man kan få mer tid att njuta av all växtlighet och få lite perspektiv på framtida planeringsprojekt...
Hoppas!
ha det bra alla!

1 kommentar:

  1. Wao, vilken fin lupin - den röda.
    Och buketten du plockat in är en riktig sommarbukett.
    Önskar dig en Trevlig Pingsthelg.

    SvaraRadera