torsdag 9 maj 2013

Äntligen!


Äntligen!
Några frostfria nätter...
I ett anfall av optimism bar jag ut en hel del av plantorna till växthuset.

Smalbladig lungört, Pulmonaria

Grönskan sprutar upp! Blomster och blader!
Att göra-listorna blir ändlösa......

Över en natt blev det sommar! Så varmt att det blir hammockhäng som gäller, gärna en liten glass också! Mitt nya stressfria liv. Tänker inte grubbla mer på vad som varit eller oroa mig för sommaren som kommer. Bestämt att vara här och nu. ”Gräv där du står”.”Så ett frö eller flera”....som jag brukar, fast kanske med sänkt tempo.
Gammaldags Jordviva

Hittills har det blivit lite städning och underhåll av befintliga rabatter. Ett nytt projekt som var tillräckligt litet för att verkställas omgående: Ny Pionrabatt! Grävde upp runt en ogräsbemängd gammal rosenbuske, jordförbättrade och planterade fyra nya övervintrade pioner i varsitt hörn. Den fen femte pionknölen hittar nog sin plats sås småningom. Blev så nöjd så! -Hm, några marktäckare? Eller täckbark?
Rosen med pioner

Växthuset är ”bebott” och en del ute för avhärdning. Planteringskökaoset är som vanligt – odiciplinerat! Sådderna ropar på större krukor och allt och alla vill ha vatten! Som på beställning kom regn!

Hundtandsliljan är så söt!

Krukar även upp överskottsväxter till Växtmarknaden lördagen 18 maj kl 11-15,Vänga Kvarncafé.
Växtförsäljning av glada amatörer och även aktiviteter.
Välkommen om du har vägarna förbi!!


Allt är glatt och käckt ”i den bästa av världar” (Voltaire) , men inte i verkligheten och nu menar jag inte skadeinsekter eller frost. Min pappa är allvarligt sjuk.




3 kommentarer:

  1. Nybörjare som jag är så sitter jag här en gökotte torsdag och spanar runt på bloggar och tittar och försöker lära mig, förundras över hur snygga bilder och för att inte glömma alla texter som finns, allt är så snyggt. Hoppas ni kikar in på min blogg och fäller en kommentar eller ger ett tips, det skulle jag uppskatta. Snart så sitter jag här och tittar igen. Med vänlig hälsning Anna Karin /pelargonhyllan

    SvaraRadera
  2. Du är duktig med små plantor :) även med min son var du duktig med :) tror nog att de var jobbigt många gånger för dej men du har gjort ett bra jobb när du jobbade på skolan <3 Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Susanne! Det värmer!

    SvaraRadera