onsdag 12 juni 2013

Min vän trimmern!

 Häromdagen fick jag slänga ut den sista stolen i växthuset! Ståplats för vattnaren således. Men en hel del är i planteringskö och ska ut i öppen jord, några ska ner i improviserade krukor.( Kallar blandningen för improviserad eftersom det blir ett hopaplock av överblivna sommarblommor och mixen kan bli minst sagt "random"!


Har färre tomater än förr under min växthustid och känner mig färdig med alla miljoner olika sorter som finns och som kräver olika skötsel. Har koncentrerat mig på Totem (tidig busk) Subarctic plenty( tidig och tålig) samt Siberian och det hörs ju på namnet att den tål en hel del ja faktiskt en bra sort för friland..(Men jag har den i växthus....)

Tomatblomning i växthuset


Apropå Prinsessbröllopet: En vallmo Royal Wedding! frösådd av min trädgårdvän Eva-Lotta Färnstrand.

Min vurm för Irisar ger min mycket glädje i år!  Igår började denna Skäggiris blomma!
Kan inte se mig mätt på denna!


Hur gör ni med era rabattkanter? Tror att stenlagd kant är bäst för minsta skötsel, men det har  inte jag på många ställen än. Dels för att rabatterna tenderar bredda sig, helt själv! jag lovar..och det ska ju inhandlas kantsten i stoora partier. Jag försöker hålla igång kanter( för det är ju så mycket snyggare med distinkt kant än rufsig), med kantskärning några gånger per säsong när gräset klipps / inte högprioriterat men ändå) och oftast river och sliter jag upp det för hand om jag ändå rensar i rabatterna. Nu har jag upptäckt den fantastiska uppfinningen Trimmern! Var ju lite blyg och avvaktande för den, kanske av obekväm teknikrädlsa,  då den stått på verandan glatt neongrön i ett pr år. Nu har rädslan släppt, enligt lagen att övervinna den-ge dig på det! Nu kör jag tills batteriet är slut och måste laddas och jag får en välbehövlig paus.

I morse sprack denna klassiska look ur sin knopp. Det är roligt med Skäggirisar för de har flera blommor på varje stängel, men väderkänsligare ( gillar torka ochgillar full sol 8 timmar om dagen!- de befinner sig i Borås...) än Strandirisarna , Sibirikorna som jag ju också gillar!

Hasta långsamt  och stanna upp och njut av sommaren! Det ska jag göra när semestern börjar!


1 kommentar:

  1. Irisar är verkligen vackra,både de skäggiga och sibiriska! Flera av våra har hamnat i skuggan av annat som breder ut sig och blivit omplanterade av grisarna i fjol, så vi får inte så många i blom i år. Våra kanter är ofta sten för vi försöker höja opp planteringarna ur upplandsleran :)

    SvaraRadera