tisdag 20 april 2010

Har aprilvädret skämtat färdigt snart?

Jaha, ett par dagars tillfällig svacka. Komposten tog knäcken på mig, fick se mig besegrad, men bara tillfälligt. Kommer igen, vänta bara...(Har bara två bingar, en från förförra året, alltså färdig att tömmas och en från förra året som ska vändas ner i den tömda då.)
Minus fem grader i morse och bara fem plus på dagen, gör ju inte att man jublar när planteringskön växer och växthuset saknar uppvärmning. Suckar. Minns en dag för femton år sedan då det var högsommarvärme och allt blommade. Kan man verkligen se någon global uppvärmning på så kort sikt?
Planerar i alla fall sådderna till pallkragarna, (jorden i ordninggjord!)mest ätbart som vanligt.Nytt för i år är piplök,ska bli roligt att höra den pipa! Måste ha fiberduk på allting redan innan sådd, för annars saboterar grannarnas katter allt. (Deras "tilläggsgödsling" betackar jag mig för.)Fiberduk har man ju ändå för att främja tillväxten och skydda från Bambi och Hoppehare senare som är ena riktiga finsmakare, rödbetsblast tex gillas. Himla bra uppfinning, fiberduk! Ser i mina anteckningar att sådder tidigare år såtts, men nu väntar vi på det roliga!(dvs tillåtande väder,jämnare temperaturer... Lär bli mycket att göra på en gång då, dygnet runt kanske, skaffat pannlampa...
Då blir det nog inte så mycket bloggande misstänker jag.

1 kommentar:

  1. Ja, nu är det verkligen pannlampa på! Jag har inte hunnit till mina grönsaksbäddar än. Ligger fortfarande på alla fyra och klipper vissna perenner... Är nog halvvägs nu. Se'n ska alla bebisarna i småkrukor upp ur grönsaksbäddarna, innan det kan bli något sått. Tur att man gillar att vara ute!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera