tisdag 26 april 2011

Nu blommar spenaten!

Sol och värme.
Påskveckan var fantastisk och det var en fröjd att följa vårens grönska explodera på några dagar! Ljuvligt skira första grönska... Nu blommar spenaten!

Avdelningen prydnadsbuskar: Blodflädern fryser ner varje vinter men kommer snällt med yviga kvistar, även om den sällan hinner blomma, har jag lärt mig. Undrar hur en "vanlig" fläder skulle klara sig? Flädersaft är ju gott.

Varför vägrar min forsythia blomma? År efter år ser den lidande ut och snart får den åka på komposten. (Ser avundsjukt på andras gula forsythior) Hur gör man? Tips mottages tacksamt!

Min förtjusning över rödbladigt kanske mer hör höstfärgerna till men blir en skön kontrast till allt grönt på sommaren.


Spirande benved

Ett av årets större projekt påbörjat: Rundeln ska utvidgas och en stenmur ska rama in härligheten. Min sambo Lennart hjälper mig med seriös grävning och anläggning. Ett bekymmer nu är var man ska göra av allt som grävs upp? Många skottkärrelass blir det!


....för att inte tala om all grus till bärlager och själva murstenarna som också måste kärras från infarten och runt huset!

En påskbukett. Det är ju inte varje år blomningen av narcisser infaller samtidigt med påsken. Narcisser finns i många varianter och fina färgställningar och har blivit mina vårfavoriter för att de inte gillas av rådjur, harar och andra djur, som ofta är problemet med tulpaner.


Kunde inte motstå att sätta några sena sorter tulpaner (de klarar sig bättre för det finns annat gott för djuren att knapra på)Trodde jag.Men bara några har tittat upp där jag vet att det planterades hela grupper? Måste vara "de underjordiska" otäckingarna som angripit eftersom inga spår är synliga ovan jord.


Påskliljor!

I väntan på rundelns tillblivelse förodlar jag dahliorna.Råkade räkna dem och kom upp i ett trettiotal! Jag som inte skulle ha fler, råkade köpa på mig några nya spännande sorter!


många krukor blir det!

Paprikor och chili är slutligen omskolade och placerade längs ena väggen av växthuset.Tomaterna får samsas på motsatta sidan men får vänta lite till.

Sedan var det stora grönsaksådden! Måste erkänna att jag tappat räkningen på frösorter som jag annars brukar lista, i min iver att få ordning på pallkragarna. Sex färdiga planteringslådor myser nu under fiberdukar!


Mamma Planteringsspade och dotter Planteringsspade!


Dotterns odlingar!


Blå, blå,blå! Blått verkar vara den svåraste färgen att fota så det blir snyggt på bild. I alla fall med min enkla kamera och ärligt bristfälliga fotokunskaper. Nåväl, smalbladig lungört är fridlyst i naturen. Den här har förirrat sig hem till oss.
Jobb och familj. Det är mycket nu.... Snart Valborgshelg och pingstliljor!
Njut varje minut!

4 kommentarer:

  1. Härlig årstid när växterna och naturen vaknar till liv igen.
    Min forsythia vill inte heller blomma, det är så synd när den är så fin.

    Roligt att din dotter har en egen odling. Det fick min dotter också när hon var liten och hon har ett stort trädgårdsintresse idag. Det ska börjas i tid...heter det ju.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Hej på dej! nu måste jag fråga en sak :) har funderat och funderat på vart jag känner igen ditt namn ifrån och så häromdagen slog det mej kan du kanske varit Rikards lärare??? Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Kram tillbaks Annelie!

    Suss.Ja men visst!Jag trodde du visste det.(Jag kom på det efter ett litet tag)hihi...
    kram Margit

    SvaraRadera
  4. Snygg huvudbild du har :) blir lite avundsjuk över att du får gräva med maskin själv får jag ta spaden och blir det mer så får Kai ta över spaden :) Det har ju inte funnits någon bild som jag känt igen dej på, inte förrän jag såg på facebook bilden då började det gå upp ett ljus och med edu adressen :) namnet kände jag igen men kunde inte placera. :) Kram Suss

    SvaraRadera