lördag 28 september 2013

Obevekligen


Obevekligen höst.
Frostnätterna kom till slut i år också. Adjö Dahlior!idag var det dahliaknölupptagningsdag. jag var lite besviken på dem i år då de blommade sent och ganska blygsamt, trots att gjort allt som vanligt. Sommartorkan? Skuggar ormhasseln för mycket? Hm... Nästa år ska jag inte ha krasse runt kanten.


taskig bild, men hösten fick flytta in. Esters aster och Annikas hängpelargon. Alla gåvoväxter är speciella när man alltid tänker på givaren! Puss på er, trädgårdsvänner!
  Jaha, hammocken fick kläs av sitt tak och dynor in i boden. Minns de stunder jag njutit helhjärtat i den och vännerna som suttit i den i sommar! Vemodigt men nödvändigt.



Varför? Ska man bli tvungen att ta in och förpassa Fuchsiorna till vinterförvaring nu när de blommar som bäst!?Fulla av knoppar är de också, men.....

Pinto di blue, en av favoriterna. Något anlupen av de senaste nätternas frost och torka.
I år har jag INTE  lyckats med pumpa, zuccini, majs, morötter och dill.  Vitlöken försvann! (några gick i blom) Inte direkt överraskande, tycker att grönsaksodling är svårt. Men dillen blir sällan bra, vad beror det på?


Det där sista piffet, blir sällan av här hemma. Pyntet är minimalt då tiden begränsar, så att det viktigaste måste prioriteras.Tröstar mig med att det är en bra taktik på lång sikt. Kanske kan jag få till en "final touch" nästa år, då kanske inte trädgårdens alla fria ytor strösslas av barnens grällfärgade plastleksaker.....

Ett tafatt försök, att ersätta pelargoniefesten på trapphyllan på verandan med : ja, ljung och ljus.
Enkelt  och snabbt.... Tänk att balkonglådornas penséer höll hela sommaren! Plockade av överblommat så flitigt jag kunde, men till slut: det blev komposten och ljung även här........
'

Men än är det inte slut på trädgårdssäsongen! Återstår höstlöksplanteringen som är kul !, tömma komposten i befintliga rabatter,göra en övervintringspallkrage till överskottsväxter och dem som inte hittat plats ännu, 
förnya spaljeér vid växthuset....................................
Ha det gott Trädgårdsvänner!


§

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar